Tijdelijke toegang tot uw medische gegevens door huisartsenpost tijdens de Coronacrisis
Tijdens de coronacrisis kan het gebeuren dat u buiten onze openingstijden een huisarts nodig heeft. Dan komt u bij de huisartsenpost. Of u wordt naar de spoedeisende hulp in het ziekenhuis gestuurd. De artsen op de huisartsenpost en spoedeisende hulp willen u snel kunnen helpen. Het is daarom belangrijk dat zij kunnen kijken naar de medische gegevens die uw huisarts van u bijhoudt.
Misschien heeft u ons al laten weten dat de huisartsenpost uw medische gegevens mag bekijken. Maar ruim de helft van de Nederlanders heeft daar nog geen keuze over gemaakt. Tijdens de coronacrisis mogen tijdelijk de medische gegevens van deze patiënten ook worden bekeken door de artsen op de huisartsenpost en spoedeisende hulp. Uw gegevens mogen alleen worden bekeken als u contact heeft met de huisartsenpost of spoedeisende hulp. En u daar op dat moment mondeling toestemming voor geeft.
Heeft u eerder aangegeven dat u geen toestemming geeft? Dan verandert er niets. Uw medische gegevens zijn nooit te bekijken, ook niet tijdens de coronacrisis.
Persoonlijke keuze vastleggen
Wilt u alsnog een keuze maken of uw gegevens wel of niet mogen worden bekeken op de huisartsenpost? U kunt dit op drie verschillende manieren doen.
- U vertelt uw keuze aan onze huisartsenpraktijk of
- U geeft onze huisartsenpraktijk een ingevuld toestemmingsformulier of
- U legt uw keuze online vast via nl/toestemming
Meer informatie
U vindt meer informatie over de tijdelijke maatregel op de website volgjezorg.nl/corona-opt.
Op volgjezorg.nl kunt u ook zien wie uw medische gegevens heeft bekeken en/of uw keuze voor het beschikbaar stellen van de gegevens van de huisarts aan de huisartsenpost aanpassen of doorgeven.
Toestemming geven voor beschikbaar stellen van uw medische gegevens tijdens waarneming.
De uitwisseling van medische gegevens tijdens de waarneming van onze praktijk gaat in de loop van 2014 op een nieuwe veilige manier. Voordat we ook uw gegevens op die manier beschikbaar stellen, hebben we uw toestemming nodig.
Waarom wisselen we medische gegevens uit?
Een ziekte, blessure of ongeval komt vaak onverwacht. U kunt daardoor zomaar terechtkomen in de spreekkamer van een onbekende arts, bij een andere apotheek of de huisartsenpost. Dan is het belangrijk dat de zorgverlener (zoals huisarts of apotheek) snel en gemakkelijk uw belangrijkste medische gegevens kan inzien. Een arts kan bijvoorbeeld zien welke medicijnen u gebruikt of waarvoor u allergisch bent. Zo krijgt u direct de juiste zorg. Daarom willen huisartsen, apotheken en op termijn ook ziekenhuizen graag medische gegevens met elkaar delen. Hierdoor krijgen we een completer beeld van uw medische situatie. Het beschikbaar zijn van deze gegevens zal vooralsnog een regionaal karakter hebben, dwz beperkt zijn tot het werkgebied van de Centrale huisartsenpost Salland (zie www.spoedpostdeventer.nl ). Mogelijk dat dit later uitgebreid wordt naar een landelijke dekking.
Wie mag uw dossier lezen?
De dienstdoende huisarts en de andere hulpverleners (verpleegkundigen of assistenten) die u op de huisartsenpost Salland of in de huisartsenpraktijk helpen, mogen uw dossier lezen. Er staan altijd wel gegevens in die belangrijk of handig zijn om u snel
en goed te kunnen helpen. Zij mogen dit alleen doen wanneer u een beroep op hen doet. Alle mederwerkers werken onder beroepsgeheim. U mag zelf natuurlijk altijd meelezen.
De apotheker en de apothekersassistente van uw apotheek in de regio hebben alleen toegang tot uw medicatiegegevens (dus niet tot uw hele huisartsendossier). Hiermee wordt voorkomen dat u medicatie krijgt waarvoor u allergisch bent of die u niet mag hebben vanwege een andere ziekte.
Andere zorgverleners, bv. de fysiotherapeut, de thuiszorg of de specialist in het ziekenhuis hebben geen toegang tot uw huisartsendossier.
Hoe worden uw medische gegevens uitgewisseld?
Uw huisarts stelt uw dossier via zijn computer beschikbaar voor de huisartsenpost en de waarnemend huisarts. Wanneer u de huisartsenpost of een waarnemend huisarts belt of er binnenkomt, wordt uw naam, geboortedatum en adres gevraagd. Met die gegevens kan uw dossier via de computer worden opgevraagd. Soms moet u een identificatiebewijs tonen.
De waarnemend huisarts noteert met welk probleem u langskwam en wat eraan is gedaan. Een kopie van het verslagje wordt via de computer weer naar uw huisarts gestuurd
Hoe worden uw gegevens bewaakt?
De informatie in uw persoonlijk dossier is strikt vertrouwelijk. Uw dossiers is slechts voor een beperkt aantal zorgverleners middels een beveiligde toegang te raadplegen. De hulpverleners die toegang hebben tot uw dossier hebben geheimhoudingsplicht. Het verzenden en bewaren van gegevens gebeurt via een afgesloten netwerk. Zo kunnen uw gegevens niet verkeerd terecht komen. De eigen huisarts krijgt een melding wanneer het huisartsendossier door een ander wordt geraadpleegd. Hij/zij controleert alle werkdagen het overzicht waarin staat wie, wanneer, waar, welk dossier heeft geraadpleegd
Alléén na uw toestemming (Opt In)!
De Zorginfrastructuur, een beveiligd netwerk voor zorgverleners, zorgt voor snelle en juiste uitwisseling van de informatie. De verantwoordelijkheid voor dit netwerk is in handen van de Vereniging van zorgaanbieders voor zorgcommunicatie (VZVZ). Wij stellen uw medische gegevens alleen via de Zorginfrastructuur beschikbaar als u ons toestemming geeft. Hoewel we ons realiseren dat er twijfels zijn met betrekking tot de veiligheid en naleving van de privacywet verzoeken we u toch om toestemming te geven. Dit in het belang van de kwaliteit van de medische zorg aan u.
Uw toestemming geven:
Vindt u het belangrijk dat andere zorgverleners u zo goed mogelijk helpen? U kunt uw toestemming doorgeven via de website www.ikgeeftoestemming.nl of www.volgjezorg.nl/ . Hiervoor heeft u een DigiD nodig.
Er liggen ook toestemmingsformulieren klaar op de praktijk om in te vullen of u kunt dit formulier downloaden via onderstaande link:
Toestemmingsformulier EPD 2014
Vragen?
Wilt u eerst meer informatie, bijvoorbeeld over hoe uw privacy wordt gegarandeerd? Kunt u de website www.vzvz.nl/informatiepunt raadplegen. U kunt met vragen natuurlijk ook bij ons terecht.
Met vriendelijke groet,
Team huisartsenpraktijk Florishof
30-01-2016