Ik heb een verklaring van de dokter nodig. Hoe gaat dat?
Wij doen in onze praktijk géén keuringen.
Wij verstrekken geen medische verklaringen. Ook niet bij onze eigen patiënten. Dit geheel volgens de gedragsregels van de KNMG.
Het komt steeds vaker voor dat allerlei instanties om medische verklaringen vragen. Deze verklaring mag uw eigen huisarts niet afgeven, omdat uw eigen huisarts geen objectief en onafhankelijk oordeel kan geven. Mocht een vragende instantie toch medische informatie nodig hebben, dan kunnen zij een onafhankelijk arts aanwijzen of door hun medisch adviseur informatie laten opvragen.
We hebben op de praktijk een folder met verdere uitleg, die u eventueel kunt meesturen naar de vragende instantie. U kunt deze toelichting hier ook downloaden
Moet u een keuring laten verrichten voor rijbewijs, aanstelling, sport, arbeidsongeschiktheid , opleiding, annuleringsverzekering, enzovoort, dan kunt u bij de volgende artsen terecht:
- I. Rosing-te Rietmole, Goorseweg 7, Markelo * 0547 – 361201
- J. Huijgens, Scholtensweg 61, Wesepe * 0570 – 531331
- F.Y. Kuypers, Rijksstraatweg 55, Wilp * tel. 0571 – 261217
- C.A.A.M. Meereboer en M. de Jonge, Burg. De Beaufortplein 14 * 0547 – 361270
- L.G. Salimans, Hoofdstraat 52, Gorssel * 0575 – 491436
Wij raden u aan eerst een afspraak te maken met de arts en vooraf telefonisch te informeren of deze huisarts de aangevraagde keuring nog wel verricht!
Mag ik als behandelend arts een geneeskundige verklaring afgeven t.b.v. eigen patiënten?
Standpunt KNMG
De KNMG heeft als standpunt dat een behandelend arts geen verklaringen afgeeft over een eigen patiënt, waarbij hij/zij een oordeel geeft over de (medische) geschiktheid of ongeschiktheid van een patiënt om bepaalde dingen wel of niet te doen. Voorbeelden daarvan zijn: is iemand in staat te werken, een auto te besturen, naar school te gaan, goed voor de kinderen te zorgen, is terecht een geboekte reis geannuleerd of heeft iemand recht op een parkeervergunning of aangepaste woonruimte?
Dergelijke verklaringen mogen alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts. De onafhankelijke arts kan een eigen beoordeling maken van de situatie. Zo nodig kan de onafhankelijke arts, met toestemming van de patiënt, extra informatie opvragen bij de behandelend arts(en).
Om patiënten uit te leggen waarom de behandelend arts geen verklaring afgeeft heeft de KNMG het zogenaamde ‘weigeringsbriefje‘ opgesteld. Dit weigeringsbriefje is beschikbaar in vier talen, Nederlands, Engels, Turks en Marokkaans.
‘Dokter, de verzekeraar wil mijn dossier’
Patiënten hebben recht op een kopie van hun medisch dossier. Maar wat als blijkt dat een patiënt vraagt om een kopie, omdat zijn verzekeraar hierom vraagt?
23 september 2013 – Column van Aart Hendriks, coördinator gezondheidsrecht, KNMG.
Maandagochtend. Een huisarts met een vraag aan de lijn. Een patiënt van de huisarts had om een kopie van zijn medisch dossier gevraagd. Moest ze aan dat verzoek voldoen? Ja, antwoord ik stellig. Patiënten hebben recht op ‘afschrift van’ hun dossier, aldus de wet. De huisarts was bekend met het recht op afschrift. Zij belde eigenlijk omdat de patiënt zei dat zijn letselschadeverzekeraar om de kopie had gevraagd. De patiënt moest die kopie dus gelijk overdragen. Moest de huisarts daaraan meewerken?
De KNMG-richtlijnen over omgaan met medische gegevens zijn duidelijk. Artsen mogen zonder toestemming van de patiënt geen gegevens verstrekken aan anderen. Dus ook niet aan medisch adviseurs van particuliere verzekeraars, niet aan indicerend artsen en niet aan verzekeringsartsen van uitkeringsinstanties. Wel kan een behandelend arts, met toestemming van de patiënt, gerichte vragen beantwoorden van een collega arts. Die vragen dienen bij voorkeur schriftelijk te worden gesteld en vergezeld te gaan van een machtiging van de patiënt. De behandelend arts mag vervolgens alleen feitelijke informatie geven en geen uitspraken doen over bijvoorbeeld prognoses. Zo luiden de regels.
Veel te omslachtig, vinden sommige verzekeraars, gemeenten en uitkeringsinstanties. Het is toch veel makkelijker om de verzekerde direct om een compleet dossier te vragen? (Wie weet wat daar nog meer in staat?) Dus dragen zij ‘gewoon’ aan de verzekerde op om een kopie van het dossier te verstrekken. Brieven met dit soort verzoeken worden soms zelfs ondertekend door een arts, zo blijkt.
Met de huisarts bespreek ik deze onwenselijke handelwijze. Formeel handelt de verzekeraar niet in strijd met de wet. Het is immers slechts een verzoek aan de verzekerde. Maar iedereen weet dat een verzekerde zo’n verzoek niet naast zich neer kan leggen. De afhankelijkheid van de verzekerde wordt zo misbruikt. De verzekeraar holt daarmee het beroepsgeheim van de arts uit. En dat kan gevolgen hebben voor de toegankelijkheid van de zorg. Want als patiënten zich realiseren dat zij hun dossier later moeten afstaan aan anderen, willen zij bepaalde delen misschien liever laten schrappen voordat dit ook in handen van anderen komt. Dat belemmert het werk van behandelaars en de toegankelijkheid van de zorg voor patiënten. Artsen die bij verzekeraars werken blijken regelmatig mee te werken aan dit soort praktijken. Zij omzeilen daarmee de ook voor hen geldende, KNMG-regels.
Ik adviseer de huisarts dan ook om niet mee te werken aan het verzoek van de patiënt. In plaats van een kopie van het dossier mee te geven, stel ik voor dat de huisarts haar collega bij de verzekeraar belt en wijst op de KNMG-richtlijnen. Dat er dus gerichte vragen kunnen worden gesteld. Dit alles in de veronderstelling dat ook artsen bij verzekeraars, gemeenten en uitkeringsinstanties bekend zijn met de KNMG-richtlijnen.
Herkent u deze problematiek? Met elkaar moeten we dit een halt toeroepen. Het recht van een patiënt op afschrift van het dossier wordt zo door anderen oneigenlijk gebruikt. De KNMG wil organisaties die dit doen, wijzen op de regels. Zo nodig nemen we vervolgstappen.
Aart Hendriks, coördinator gezondheidsrecht, KNMG.